
Thema ‘knuffels’ van voorschool naar huis
Al 17 locaties voor betere start op basisschool
Al bij zeventien locaties zijn kinderen welkom bij onze voorschool, ook wel Voorschoolse Educatie (VE) genoemd. En dat aantal groeit gestaag. We vinden het namelijk belangrijk dat elk kind goede en gelijke ontwikkelingskansen krijgt. Want wie met een achterstand begint, kan daar een leven lang last van hebben. Bij de voorschool in zowel de dagopvang als de peuteropvang (voorheen peuterspeelzaal) hebben we aandacht voor kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken. Hiermee maken ze een betere start in het basisonderwijs. Pedagogisch medewerkers zoals Romy (26) bij 2Koninkjes in Den Haag en Nadine (22) bij 2Ballonnen in Monster werken vanuit hun maatschappelijke hart aan het realiseren van die overtuiging.
Nadine: “Aansluiten bij de ontwikkeling van elk kind en hem of haar stimuleren zich te ontwikkelen, is fantastisch én soms uitdagend. Bijvoorbeeld door de verschillen in gedrag en vaardigheden, andere gewoontes en structuur dan thuis en moeite met de Nederlandse taal. Het klopt dat blije kinderen zorgen voor mijn werkgeluk. Maar ik straal ook van de kans om mezelf te ontwikkelen en om mee te denken over het nog béter maken van de voorschool.”
Romy: “Bij de peuters vanaf 2,5 jaar werk ik met het erkende en speelse programma Uk & Puk. Het voelde als een compliment toen een ouder zei: ‘Als mijn kind ‘s avonds in zijn bed ligt, stopt hij eerst zijn knuffels in, geeft hij ze een nachtkus en zingt een slaapliedje voor al zijn knuffels’. Prachtig als je merkt dat een thema zoals ‘knuffels’ met vriendje Puk thuis doorwerkt. Het is aan mij om het voor elk kind elke dag leerzaam en verrassend te maken.”
Wat betekent VE voor het kind, de ouder en jou?
Romy startte direct na afronding van haar studie en stage bij 2Koninkjes: “Sinds 2009 bieden wij voorschool aan de beide peutergroepen. VE geldt bij ons niet alleen voor de kinderen met een verkregen indicatie via het CJG. We geloven er namelijk in dat we hen in deze buurt állemaal verder kunnen brengen. Zo is hun stap naar school straks minder groot. Met verschillende activiteiten in thema’s spelen, ontdekken en bewegen de peuters samen met Puk. Spelenderwijs leren ze woordjes en oefenen met cijfers. Ook leren ze hoe het is om in een groep te functioneren en samen te spelen en te delen. We volgen de ontwikkeling van het kind op de voet en betrekken hun ouders door bijvoorbeeld even mee te laten spelen bij een inloopochtend. Ik zit hier echt op mijn plek; prachtig dat ik mijn steentje mag bijdragen.”


Ook Nadine begon haar carrière bij 2Samen met haar diploma net op zak: “Vanaf 2023 bieden we voorschool aan een peutergroep (2-4 jaar) en een verticale groep (0-4 jaar). Onlangs kwam er een derde VE-groep bij voor peuters. In mijn verticale groep doe ik met de kleinsten tot 2 jaar vooral sensomotorische activiteiten. Het ervaren met alle zintuigen staat centraal naast de taalontwikkeling door voorlezen en vergroten van hun woordenschat. Elke dag leren en doen ze meer. Wat ik jammer vind en moeilijk uit te leggen, dat zijn de verschillen op slechts enkele kilometers afstand. In Westland is een VE-indicatie mogelijk voor kinderen vanaf 2 jaar; in Den Haag is dat 2,5 jaar. En alleen Haagse ouders komen in aanmerking voor 16 uur gratis VE. Terwijl de gezinsomstandigheden, de noodzaak of het tekort aan opvangplekken voor kinderen met een VE-indicatie hetzelfde zijn.”
We geloven erin dat we elke peuter in het centrum van Den Haag verder kunnen brengen. Daarom geldt VE niet alleen voor diegenen met een VE-indicatie via het CJG.
Hoe ziet jouw VE-dag eruit? Wanneer ga jij blij naar huis?
Romy: “Ik geniet van de spontane reacties van de peuters op Uk & Puk. We toveren het lokaal om in een bepaald thema zoals ‘Oef wat warm’. Direct als ik de themahoek aanpak, komen er al vijf peuters op me af. Ze gaan enthousiast aan de slag met de materialen. Daar doe je het voor. Ik probeer overigens om eenzelfde thema steeds iets anders aan te pakken. Want met andere activiteiten en materialen maakt of doet een kind niet voor de tweede keer hetzelfde. Zo worden hun verschillende ontwikkelingsgebieden en talenten steeds opnieuw aangewakkerd.”
Nadine: “Naast mijn inzet op de groep pak ik verschillende rollen op. Denk aan het ontwerpen van ontwikkelingsgerichte activiteiten, doorzetten van de doorgaande lijn met de scholen in Monster en het ontwikkelen van nieuwe thema’s en nieuwsbrieven. Bovendien sluit ik met plezier aan bij overleggen met de Kern Monster en allerlei netwerken in de regio. We werken bijvoorbeeld intensief samen met het JGZ, SKT, Westlands Cultuurweb, Bibliotheek Westland, WNTweb en de scholen. Dat maakt dat geen VE-dag voor mij hetzelfde is.”


Welke kansen en/of uitdagingen zie je voor VE?
Nadine: “Mijn ambitie is om het beste voor de kinderen te blijven bieden bij een bloeiende en in omvang groeiende locatie zoals 2Ballonnen. Hoe? Door meer ouders in de omgeving kennis te laten maken met ons VE-programma. Door de huidige ouders en kinderen betrokken te houden bij de opvang. En door het verzinnen van nieuwe activiteiten en thema’s die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen in alle groepen.” Romy vult aan: “Juist meer variatie houdt het werk voor elke collega uitdagend én de kinderen gemotiveerd. Het nieuwe thema ‘Ik ben kunstenaar’ is een gaaf voorbeeld. Daar kan ik me creativiteit weer helemaal in kwijt.”