Gratis Nederlandse les met kinderopvang
"Een schot in de roos"
“Waar je wieg staat, bepaalt voor een groot deel je toekomst. De mijne stond in Suriname. Op mijn 24e kwam ik met mijn man en zoontje van 11 maanden naar Nederland. Ja, het was erg wennen in onbekend Den Haag. En dan verstond ik nog gewoon de taal… Uit ervaring weet ik: zet je voor 100% in en pak elke kans. Dát gun ik elke moeder.” Asha (58) is pedagogisch medewerker bij 2Onder Elkaar. “Geweldig dat 2Samen en ROC Mondriaan gehoor gaven aan de wens van gemeente Den Haag en gratis taalles mét kinderopvang (van 0 tot 2,5 jaar) startten. “Het gevoel dat je kind in goede handen is, neemt een barrière weg. Toen een moeder me al na twee lesweken bij het ophalen van haar baby verlegen in het Nederlands vroeg ‘Hoe ging het?’, straalden we van oor tot oor.”
Taaldocente van Taal+school Nicole (57): “We werken aan hetzelfde doel: elk kind leert zo jong mogelijk Nederlands. Dit bevordert de ontwikkeling, verkleint de stap naar de basisschool en vermindert laaggeletterdheid. Dan is een goed voorbeeld thuis van groot belang. In 40 weken leren tien moeders onze taal. Samen lezen of voorlezen uit een boekje van de mini-bieb, dat zou mooi zijn. Gratis taalles mét opvang blijkt een schot in de roos. Daarom zetten we het voort in september. Er komt een vervolggroep bij 2Onder Elkaar in Laak.”
Hoe kwam de samenwerking tot stand?
Asha: “2Samen is een maatschappelijke kinderopvangorganisatie, zonder winstoogmerk. Wij investeren ons geld daarom óók in projecten in woonwijken. We gaan voor kansengelijkheid voor elk kind. Dit Haagse initiatief voor Laak en Spoorwijk was op ons lijf geschreven. Ons lege BSO-lokaal in de ochtend werd een taalleslokaal. Ik ben trots dat ik ook mijn steentje kan bijdragen.”
Taal+school van ROC Mondriaan verzorgt, naast Nederlandse les op de hoofdlocatie, ook taallessen in Haagse wijken. Nicole: “In de wijk geven wij les aan heel diverse groepen waar iedereen welkom is. Deze Nederlandse lessen mét gratis kinderopvang maken het voor een grotere groep mogelijk om beter te kunnen participeren in de samenleving. Ook ervaren de moeders dat ze hun kind kunnen toevertrouwen aan professionele pm’ers zoals Asha. Dat werkt!”
We gaan voor kansengelijkheid voor elk kind. Dit Haagse initiatief voor Laak en Spoorwijk was op ons lijf geschreven.
Hoe is de opvang tijdens de taalles?
Asha werkt al 30 jaar bij 2Samen. Asha: “Voor de taalgroep geldt ‘onbekend maakt onbemind’, dus passen wij ons aan. Maatwerk leveren is voor mijn team uitdagend en leerzaam. Kind en moeder wennen bijvoorbeeld eerst samen en dan pas het kind alleen. We praten, zingen en lezen voor in het Nederlands, maar we gebruiken daarbij meer onze handen en mimiek. Bovendien werkt het als ze onze liedjes en boekjes thuis in hun moedertaal herhalen. Je ziet dat de kinderen dan de woorden beter begrijpen en langzaam ‘mee-hummen’. En als de ouders meer Nederlands praten, dan worden er echt grote stappen gezet.”
Wat leren ze zoal in de taalles?
Nicole is 5 jaar taaldocente. Nicole: “De moeders leren in 40 weken op dinsdag- en vrijdagochtend van alles over onze taal en gewoontes. We starten op taalniveau A0 en toetsen halverwege op A1-niveau met als doel A2. We leren uit een boek, maar thema’s zoals de lente, praktijkvoorbeelden of hun eigen verhalen komen ook aan bod. Pas vroegen de moeders naar het verschil tussen de woorden ‘altijd’, ‘vaak’ en ‘soms’. Lachend begrijpen ze de uitleg: de ene moeder is er altijd en de ander is er vaak of soms.”
Hoe ervaren de leerlingen de taalles?
In de les deelden vijf dames hun ervaringen. Hun land van herkomst varieert van Polen tot Venezuela en de een woont hier 1,5 jaar en de ander 5 jaar. “We gaan graag naar de les, maar het is moeilijk”, wordt gezegd. “Het is hier fijn voor de kinderen. Ze leren samen spelen”, is een gedeeld voordeel. De leidsters en juffen krijgen een compliment. “Wel spannend met mijn kindje beneden”, bekent een van hen eerlijk. Dat de lessen, de boeken en de opvang gratis zijn, vinden ze goed ‘van Den Haag’. “Dit is een goede plek voor de ontwikkeling, van mijn kind en mij”. De Poolse dames ontmoeten elkaar vaker: “Thuis zijn we met de kinderen; we worden vrienden.” Of zij dan ook Nederlands praten? Lachend: “Dat nog wel te weinig.”
Welke kansen zie je voor onze volgende taalgroepen?
“Een betere groepsindeling qua taalniveau kan het leren van en met elkaar bevorderen,” zegt Nicole. De grote reisafstand bleek soms ook een reden voor een wisselende aanwezigheid. Dichterbij hun woonwijk maakt het bovendien gemakkelijker om vriendschappen op te bouwen en de taal te oefenen. En ondanks dat het moeilijk is om in een onbekend land je baby bij de opvang te brengen, zien we het liefst ouders van een kind 1jaar tot 3 jaar bij de taalles.”
Asha vult enthousiast aan: “Zodat ze hun peuter met vertrouwen laten doorstromen naar de Voorschoolse Educatie en zo de ontwikkeling van hem of haar voortzetten. In Suriname paste mijn schoonmoeder op toen ik werkte. Ook in Nederland wilde ik mijn maatschappelijk steentje bijdragen, dus moest ik oppas regelen. Kinderopvang was nieuw voor mij. Ik vond het spannend, maar de PM’ers bij 2Samen gaven mij een vertrouwd gevoel; ik bracht ons kind met een gerust hart naar hen. Na de geboorte van onze tweede zoon, zes jaar later, wist ik dat kinderopvang écht zorgt voor een goede start in het leven. Daar doen we het voor!”
Meer informatie en inschrijven voor zo’n taalgroep? Stuur een e-mail naar kova.tp@rocmondriaan.nl
Deze Nederlandse lessen mét gratis kinderopvang maken het voor een grotere groep mogelijk om beter te kunnen participeren in de samenleving.